Wednesday, 17 August 2016

ჰ ი პ ე რ ა ქ ტ ი ვ ო ბ ა

თუ   ბავშვს  აქვს   სწავლისა  და  თანაკლასელებთან,  პედაგოგებთან  ურთიერთობის პრობლემები,  უჭირს კონცენტრაცია საკლასო გარემოში,  მუდმივად ცქმუტავს, ხშირად ეკარგება   ნივთები   –    შესაძლოა,  რომ  მას   ჰქონდეს   ყურადღების   დეფიციტის   და ჰიპერაქტივობის   სინდრომი.   ასეთ   ბავშვებს   ხშირად   “ჰიპერაქტიურებსაც”   უწოდებენ.
რა ახასიათებს ჰიპერაქტივობას?

უყურადღებობა:  ასეთ დროს ბავშვს უჭირს ყურადღების კონცენტრაცია დეტალებზე, ხშირად ,,ეპარება’’ შეცდომები, უჭირს ყურადღების შენარჩუნება დავალების შესრულების, ან თამაშის დროს; როდესაც ესაუბრებით, გრჩებათ შთაბეჭდილება, რომ არ გისმენთ;  ხშირად ვერ ახერხებს მისდიოს და შეასრულოს მითითებები; ვერ ასრულებს სკოლისა და საშინაო დავალებებს ბოლომდე;  უჭირს მოქმედების ორგანიზება;  თავს არიდებს ისეთი დავალებების შესრულებას, სადაც მობილიზება და ძალისხმევის გაწევაა საჭირო; ხშირად კარგავს ნივთებს;  გულმავიწყია.
იპერაქტივობა:   ცქმუტავს და ვერ ისვენებს; ტოვებს საკუთარ ადგილს კლასში, ან სხვაგან;  სიტუაციისადმი შეუსაბამოდ დარბის და ძვრება ყველგან;  სულ მოძრაობაშია;  ხშირად და ძალიან ბევრს ლაპარაკობს.
მპულსურობა ხშირად პასუხს  შეკითხვის დამთავრებამდე წამოიძახებს; უჭირს საკუთარი ჯერის დალოდება; ხშირად იჭრება სხვების აქტივობაში, აწყვეტინებს თამაშსა და საუბარს.

ჰიპერაქტიურ   ბავშვებს უყურადღებობისა და მოუსვენრობის გამო ხშირად აქვთ დაბალი აკადემიური მოსწრება, იმპულსურობის გამო ექმნებათ  პრობლემები თანატოლებთან ურთიერთობისას, ხშირი შენიშვნების გამო კი აქვთ დაბალი თვითშეფასება, ზოგჯერ უფროსების მიმართ ნეგატიური განწყობაც.

როგორ უნდა მოიქცეთ ჰიპერაქტიურ ბავშვთან, 7 რჩევას ნინო ლაბარტყავა მოგცემთ.
1სინდრომის დადასტურების შემთხვევაში   მნიშვნელოვანია  მშობლების ინფორმირება   სინდრომის,   ბავშვის   შესაძლებლობებისა   და   სირთულეების შესახებ.   სპეციალისტის   მხრიდან   დახმარება,   რომ   მშობლებმა   შეძლონ სასურველი ქცევის წახალისება და მიუღებლის იგნორირება. ბავშვთან მუშაობა იმ   მიმართულებით,   რომ   ასწავლონ   მას   იმპულსების   შეკავება,   ყურადღების კონცენტრაცია,   ქცევის   მართვა,   სასურველია   სოციალური   ურთიერთობების ტრენინგიც.
 2მნიშვნელოვანია ბავშვის შესაძლებლობებისა   და   ასაკის   გათვალისწინებით რეჟიმის   დაცვა,   ვინაიდან   –   ბავშვის   გარემო,   უფროსების   ქცევა   უნდა   იყოს უცვლელი და ბავშვისთვის პროგნოზირებადი.
 3ბავშვთან საუბრის მითითებების მიცემის შემთხვევაში მარტივიწინადადებების გამოიყენეთ, აგრეთვე მითითებებიც   უნდა   იყოს   პოზიტიურად   ფორმირებული. ვიდრე  10-ჯერ  ეტყვით,   რა   არ   შეიძლება,   აჯობებს   მიუთითოთ,   თუ   რა   უნდა გააკეთოს.
 4ბავშვის შესაძლებლობებიდან გამომდინარე   დავალებები  მცირე   ნაბიჯებად დაყავით, მათი შესრულების შემოწმებისას ბავშვი წაახალისეთ და გაამხნევეთ.
 5დახმარე რომ ბავშვმა  აწარმოოს  დღიური/რვეული,   სადაც ჩაწერილი ექნება საკუთარი დღის გარიგიეს დაეხმარება,  რომ  მოახდინოს  განრიგის და ქცევის კონტროლი.
 6საკლასო გარემოში ბავშვი  უმჯობესია  იჯდეს   პირველ  მერხზე   შუა   რიგში,   რათა ნაკლები   იყოს   იმის   ალბათობა,   რომ   მას   ყურადღება   გაეფანტოს.   სანამ   ბავშვს   გაეფანტება   ყურადღება,   შეიძლება თვალით   კონტაქტის   დამყარება,   მიმართეთ სახელით  ან   წინასწარ   შეთანხმებული სიგნალი გამოყენეთ.
 7. დააინტერესეთ მასალით, გაკვეთილის შინაარსიდან   გამომდინარე,   თვალსაჩინო მასალა გამოიწვევს ინტერესს და დაეხმარება მას ყურადღების შენარჩუნებაში.

No comments:

Post a Comment

ფობია

  აბლუტოფობია — ცურვის შიში. აგორაფობია — სივრცის ან ბრბოს შიში. ავიოფობია, ავიატოფობია, აეროფობია — ფრენის შიში. აილუროფობია — კატები...