Saturday 23 July 2016

ვეფხისტყაოსანი-პროლოგისა და ეპილოგის შინაარსი


ვეფხისტყაოსნის პროლოგი და ეპილოგი შინაარსობრივად გარკვეულ ტრადიციულ პრინციპზეა აგებულიპროლოგის დასაწყისში ავტორი ქებითა და ლოცვით მიმართავსსამყაროს შემოქმედს (1. და 2. სტროფები)ღვთისადმი მიმართვის შემდეგ რუსთაველიქებას უძღვნის ამქვეყნიურ მეფეებს (3-5 სტროფები), სადაც იგი აღნიშნავსრომ არ იცისროგორ შეჰკადროს ხოტბის შესხმა თამარ მეფის „ლომსსიტყვა „ლომი“ პოემის მესამე სტროფში ნახმარია მეტაფორული მნიშვნელობით და აღნიშნავს თამარ მეფის მეუღლესეპილოგში იგი უკვე საკუთარი სახელით — დავითითაა მოხსენიებულიმეოთხე სტროფი საგანგებოდ საკუთრივ თამარ მეფეს ეძღვნება:
თამარს ვაქებდეთ მეფესასისხლისა ცრემლ-დათხეული...
ღვთისა და საქართველოს სამეფოს მმართველთა ქების შემდეგ პოემის ავტორი პროლოგში საკუთარ თავზე და შემოქმედებაზე საუბრობსმე-6 და მე-7 სტროფებში უკვე პოემის მთავარი გმირისტარიელის სახელია ნახსენებიიმავე მე-7 და შემდეგ სტროფებში კი ავტორი ორჯერ იხსენიებს საკუთარ თავს რუსთველის სახელით:
დავჯერუსთველმან გავლექსემისთვის გულლახვარსობილი...მერუსთველიხელობითა ვიქ საქმესა ამადარი...
ამ ყველაფრის შემდეგ რუსთაველი პროლოგში ავითარებს ორ თეორიას შაირობისა და მიჯნურობის შესახებშაირობაზე საუბრისას იგი თავიდანვე განსაზღვრავს მის (პოეზიისარსს და მის ბუნებასკერძოდპოემის მე-12 სტროფის მიხედვით პოეზია სიბრძნის დარგადაა მიჩნეული და მისი შემეცნებითი მნიშვნელობაა ხაზგასმულიპოეტის თქმითპოეზია „მსმენელისთვის დიდი მარგია“, გარდა ამისა შაირობას რუსთაველი საღმრთო საქმედ მიიჩნევსრომელსაც საამქვეყნო დანიშნულებაც აქვს.
პოეზიის ბუნებისა და დანიშნულების განსაზღვრის შემდეგ რუსთაველი მის სპეციფიკაზე საუბრობს და ამბობს: „გრძელი სიტყვა მოკლედ ითქმისშაირია ამად კარგი“. მოშაირეს თავის საქმეში ისეთივე გაწაფულობა მოეთხოვებაროგორც სპორტის ოსტატს (მობურთალს)ლექსის ყოველი მთხზველი შოთას პოეტად არ მიაჩნიაიგი მელექსეებს თავიანთი შესაძლებლობების მიხედვით ჰყოფს სამ კატეგორიად და ამ დახარისხებას იძლევა მე-15, მე-16 და მე-17 სტროფებშიპირველ კატეგორიას რუსთაველი მიაკუთვნებს ერთი-ორი უმსგავსო ლექსის ავტორებსრომლებსაცპოეტის თქმით, „მოშაირე არა ჰქვია“. მეორე კატეგორიაში შოთა ათავსებს მელექსეებსრომლებსაც არ შეუძლიათ ძლიერი ემოციური ზეგავლენა მოახდინონ მკითხველზეამგვარ პოეტებს რუსთაველი გაუწაფავ ყმაწვილ მონადირეს ადარებსრომელსაც დიდი მხეცის მონადირება არ შეუძლიამესამე კატეგორიაში კი პოეტს შეჰყავს მელექსეებირომელთა ნაწარმოებებიც გასართობადდროის მოსაკლავად გამოსადეგიააქ რუსთაველი არ უარყოფს მსუბუქი ჟანრის წვრილი სალაღობო ლექსების მნიშვნელობას.
ვეფხისტყაოსნის პროლოგში შაირობის თემას უშუალოდლოგიკურადაზრობრივად ებმის მიჯნურობის თემა. რუსთაველის თქმითკარგი მელექსე თავის შემოქმედებას ფუჭად კი არ უნდა ფანტავდესარამედ ამ ხელოვნებას მიჯნურის საქებადსიყვარულის სადიდებლად უნდა იყენებდესპოეტი ერთმანეთისაგან მკაცრად ასხვავებს ნამდვილ მიჯნურობასა და ხორციელ წადილსსიძვას:
მიჯნურობა არის ტურფასაცოდნელად ძნელი გვარი;
მიჯნურობა სხვა რამეაარ სიძვისა დასადარი;იგი სხვაასიძვა სხვააშუა უზის დიდი ზღვარი,ნურვინ გარევთ ერთმანეთსაგესმის ჩემი ნაუბარი?
მოშაირეების მსგავსად შოთა სიყვარულსაც სამ კატეგორიად ყოფს. „პირველი მიჯნურობა“ პროლოგის მიხედით „საზეო საქმეა“, ღვთაებრივი მოვლენაამეორეა ამქვეყნიურიმიწიერიხორციელი სიყვარულიადამიანური გრძნობა (რომელსაც შოთა სიძვისაგან მკაცრად მიჯნავს). მიჯნურობის მესამე სახესხორციელ წადილსსქესობრივი ჟინით გატაცებას პოეტი სიყვარულის ცნებიდან საერთოდ გამორიცხავს და დაუფარავად აკრიტიკებს:
მძულს უგულო სიყვარულიხვევნაკოცნამტლაშა-მტლუში.
რუსთაველი უარყოფს მიჯნურობის ორივე უკიდურეს ფორმას — საზეო-საიმქვეყნო სიყვარულსა და ხორციელ გატაცებას (სიძვასდა პროლოგში ხსნისრომ მისი პოემაამქვეყნიურადამიანურ გრძნობაზენამდვილ სიყვარულზეა დაწერილიკარგი მიჯნურისაგან პოეტი მოითხოვს ერთგულებასსიტურფესსიუხვესკარგ ენასა და გონებასსიძლიერეს და სიმდიდრესაც.
პროლოგში პოეტი ამბობსრომ პოემაში მოთხრობილი ამბავი დასრულდა, პოემისგმირებმა დაასრულეს ამქვეყნიური ცხოვრება და გარდაიცვალნენპროლოგის პირველ სტროფში კიდევ ერთხელაა მოხსენიებული რუსთაველი (თუმცაპროლოგის სტროფების დაწერას ტრადიციულად შოთა რუსთაველს არ მიაწერენ). დასასრულში პოეტი კიდევ ერთხელ აქებს საქართველოს მმართველებს, თამარ მეფესა და დავით სოსლანსუკანასკნელ სტროფში მოხსენიებულია იმ პერიოდის ნაწარმოებები მათი ავტორებითურთმათ შორის დასახელებულია რუსთაველიტარიელის მაქებარიაღსანიშნავიარომ აქრუსთავლი მესამე პირშია დასახელებულირაც ერთ-ერთი მიზეზია იმისარომ პროლოგის სტროფების ავტორად ზოგჯერ შოთა რუსთაველს არ მიიჩნევენ (ვრცლად ამის შესახებ იხილეთ ამავე სტატიის ქვეთავი ავტორი, ვეფხისტყაოსნის გამგრძელებლები).
ძირითადი სიუჟეტი
ვეფხისტყაოსნის ძირითად ნაწილში ორი ერთმანეთთან მჭიდროდ დაკავშირებული ამბავია მოთხრობილიერთია არაბეთის ამბავიხოლო მეორე ინდოეთისაპოემა იწყებაარაბეთის (მეფე როსტევანითინათინი და ავთანდილიამბით. არაბეთის მეფისროსტევანის მოხუცებულობის გამო ტახტზე მეფის სურვილით მისი ერთადერთი ქალიშვილითინათინი ადისთინათინსა და სპასპეტ ავთანდილს ერთმანეთი უყვარდებათერთხელნადირობისას მეფე და ავთანდილი წყლის პირას მტირალ უცხო მოყმეს წააწყდებიანრომელიც ვეფხის ტყავითაა შემოსილი (ვეფხისტყაოსანი). მეფემ მისი გაცნობა მოისურვათუმცა უცხო მოყმე გაუჩინარდამეფე დანაღვლიანდათინათინმა ავთანდილს დაავალა უცხო მოყმის მოძებნაავთანდილმა შეასრულა მისი დავალებაიპოვა მოყმე — ტარიელიმოისმინა მისგან სიყვარულის ტრაგიკული ამბავიდაუძმობილდა და დახმარება აღუთქვამართლაცავთანდილმა მიაგნო ტარიელის დაკარგული სატრფოს კვალს და ბოლოსდაბოლოს ძმადნაფიცმა მოყმეებმა — ავთანდილმატარიელმა და ფრიდონმა — იხსნეს ქაჯების მიერ შეპყრობილი ნესტანიტარიელის სატრფო.
მეორე ამბავი არის ის ტრაგიკული ისტორიარომელიც ტარიელმა ავთანდილს უამბო. ინდოეთის ამირბარსა და ინდოეთის მეფის ასულსტარიელსა და ნესტან-დარეჯანსერთმანეთი შეუყვარდათმშობლები ქალის სხვაზე მითხოვებას აპირებდნენნესტანის რჩევით ტარიელმა სასიძო მოკლამეფესა და ამირბარს შორის შეიქმნა კონფლიქტინესტანი უმაგალითოდ დასაჯეს — ზღვის შორეულ სივრცეში გადასაკარგავად გაატანეს მონა-ზანგებსტარიელი უშედეგოდ ეძებდა თავის სატრფოსთუმცა იმედგაცრუებული ბოლოს გაშორდა საზოგადოებას და უდაბნოშიგამოქვაბულში დასახლდა ნესტანის აღმზრდელ ერთგულ ასმათთან ერთადეს ისტორია სიუჟეტის თანმიმდევრობაში ჩართულია იმ ადგილასსადაც ავთანდილი იპოვნის ტარიელს და ტარიელი მას თავის ამბავს უამბობს.

No comments:

Post a Comment

ფობია

  აბლუტოფობია — ცურვის შიში. აგორაფობია — სივრცის ან ბრბოს შიში. ავიოფობია, ავიატოფობია, აეროფობია — ფრენის შიში. აილუროფობია — კატები...