Saturday 23 July 2016

ვეფხისტყაოსანი

ვეფხისტყაოსანი  XII საუკუნის ქართველი პოეტის, შოთა რუსთაველისჩვენამდე მოღწეული ერთადერთი პოემაშედგება პროლოგისძირითადი ნაწილისა და ეპილოგისაგანშინაარსის მხრივვეფხისტყაოსანი რთული ნაწარმოებიააქ ორი პარალელური ამბავია მოთხრობილი — არაბეთისა და ინდოეთისათუმცა ორივე მათგანი ერთმანეთთან სიუჟეტურად დაკავშირებულიაპოემა მდიდარია პერსონაჟებითდაწერილია შაირის სტილშითექვსმეტმარცვლიანი საზომით.
დღემდე მოღწეული არაა ტექსტის პირვანდელი ვარიანტიუძველესი ხელნაწერირომელიც დღეისათვისაა ცნობილი, XVI საუკუნით თარიღდებასაუკუნეების განმავლობაში პოემის ტექსტი იცვლებოდაინტერპოლატორების (ყალბისმქნელებისმიერ ხშირად ემატებოდა ახალი სტროფებიზოგჯერ კი მთელი თავებიცდღეს პოემის ეს დამატებული თავები „ვეფხისტყაოსნის გაგრძელებების“ სახელითაა ცნობილი.
დღემდე მოღწეულია ვეფხისტყაოსნის 160-ზე მეტი ხელნაწერი წიგნიბეჭდურად პოემა პირველად 1712 წელს ვახტანგ VI-ის მიერ გამოიცავეფხისტყაოსნის ზოგიერთი ხელნაწერი ნუსხა გაფორმებულია მდიდრული ორნამენტებითა და მინიატიურებითსხვადასხვა მხატვრის მიერ შექმნილია ილუსტრაციებიპოემა გადათარგმნილია მსოფლიოს მრავალ ენაზე.

შუა საუკუნეებშიცა და შემდეგ დროშიც ვეფხისტყაოსანი დიდ როლს ასრულებდა ქართველი ერისგანსაკუთრებით კი ქართული ლიტერატურის თვითმყოფადობის საკითხებშივეფხისტყაოსანი ქართველთათვის ერთ-ერთ საყვარელ წიგნადრჩებოდამიუხედავად ამისა, შუა საუკუნეებში ვეფხისტყაოსანი ხშირად იდევნებოდა ეკლესიის მხრიდანრადგან იგი ანტიქრისტიანულსპარსულ ნაწარმოებად ითვლებოდათუმცა პოემის დევნამ ვერ შეასუსტა მისი მნიშვნელობა ქართველ ხალხშიპირიქითმისი გავლენა უფრო მეტად გაიზარდა ახალი დროის ქართველ მწერლებშიდღეს ვეფხისტყაოსანი მსოფლიოლიტერატურის ერთ-ერთ შედევრად ითვლება.
ვეფხისტყაოსანი სამი ნაწილისაგან შედგება: პროლოგი (შესავალი), მთავარი ამბავი და ეპილოგი (დასასრული).
პროლოგი და ეპილოგი
ვეფხისტყაოსნის პროლოგი და ეპილოგი გარკვეულ ცნობებს იძლევა პოემის ისტრიულ-ლიტერატურული საკითხებისა და თავად ავტორის შეხედულებების შესახებზოგიერთი მოსაზრებით პროლოგი ეპილოგთან ერთად გვიანი ხანის დამატებაა და არ ეკუთვნის პოემის ძირითადი ნაწილის ავტორსსხვა მოსაზრებით კი პროლოგსა და ეპილოგში მხოლოდ რამდენიმე სტროფია შემდეგ დამატებულიძირითადი ნაწილი კი შოთა რუსთაველს ეკუთვნისამ უკანასკნელ მოსაზრებას იცავს რუსთველოლოგი ალექსანდრე სარაჯიშვილირომელიც ყალბად აცხადებს პროლოგის რიგ სტროფებსთუმცა იქვე აღნიშნავსრომ პროლოგი ვეფხისტყაოსნის ღირსებაა და მასში შოთა რუსთაველმა მოკლედ გადმოსცა პოემის მთავარი სათქმელი:
ცხადად ჩანსრომ რუსთაველს სწადდა ამ წინასიტყვაობით გამოეთქვა პოემის დასაბამი და დედააზრითავისი სულის ვითარება და მდგომარეობა პოემის შეთხზვის ჟამისათავისი შეხედულება და ურთიერთობა პოემის გმირებთანსწადდა გამოეხატა თავისი იდეალირომელიც ყოველს პოეტს ასულდგმულებს და მის უძვირფასეს განძს შეადგენს — მიჯნურობა და პოეზია. „წინასიტყვაობა“ არა თუ სხვის მიკერებული აპოკრიფი არ არისარამედ პოემის მოუწყვეტელი ნაწილიამისი ახსნაა და კლიტე-გასაღები.
ალექსანდრე სარაჯიშვილის მსგავსი მოსაზრება შედარებით ადრე გამოთქმული აქვს ასევე ალექსანდრე ნანეიშვილსაცსაპირისპიროს ამტკიცებდა რუსთველოლოგი დავით კარიჭაშვილიმისი აზრით ვეფხისტყაოსნის პროლოგიცა და ეპილოგის გაყალბებულია და არანაირი საერთო არა აქვთ პოემის მთავარ ნაწილთანდავით კარიჭაშვილის მოსაზრებითეს ორი ნაწილი ცალ-ცალკეც ერთიანს არაფერს წარმოადგენენ და მათი ცალკეული ტაეპები სხვადასხვა დროს სხვადასხვა პირთაგანაა დაწერილი. დავით კარიჭაშვილის ეს მოსაზრება მკაცრად გააკრიტიკა ნიკოლოზ მარმა თავის რუსთველოლოგიურ ნაშრომში. დავით კარიჭაშვილმამიუხედავად ნიკოლოზ მარის კრიტიკისასაკუთარი მოსაზრებანი უცვლელად გაიმეორა სპეციალურ ნარკვევში „ვეფხისტყაოსნის შემადგენლობაეს მოსაზრებები გაიზიარა და კიდევ უფრო განავითარა რუსთველოლოგმა ალექსანდრე სვანიძემ. დავით კარიჭაშვილს ერთი პერიოდი მხარს უჭერდა კორნელი კეკელიძეცეს მოსაზრება პროლოგ-ეპილოგის სიყალბის შესახებ მოგვიანებით გააკრიტიკა ალექსანდრე ბარამიძემმისი თქმით პროლოგი და ეპილოგი გარკვეულ ტრადიციულ პრინციპებს ეფუძნებაკომპოზიციური თვალსაზრისით პროლოგის ტექსტი ძირითად ნაწილთან სრულ წესრიგშიაპოემა სამივე ნაწილით თანმიმდევრული და სანიმუშოავეფხისტყაოსნის თანმიმდევრულობისა და სანიმუშოობის შესახებ ამგვარადვე ფიქრობდა ვაჟა-ფშაველაც.
ძირითადი ნაწილი
ვეფხისტყაოსნის ძირითადი ნაწილი წარმოადგენს შედარებით მარტივ ფაბულურ ამბავსრომელიც სიუჟეტური წყობითაა გართულებულიძირითად ნაწილში ორი ამბავია მოთხრობილი, არაბეთისა და ინდოეთისაეს ორი ამბავი ერთმანეთთან მჭიდროდაა დაკავშირებული და გადახლართულიიმგვარადრომ სიუჟეტურად ვეფხისტყაოსანი მაინც ერთიანი ნაწარმოებია. პოემის ძირითადი სიუჟეტური ამბავი გამდიდრებულია შემავალი ეპიზოდებითასეთებიამაგალითადნადირობაფრიდონის ამბავიფატმანის ამბავიეს შემავალი ეპიზოდები თავის მხრივ მცირე დასრულებულისიუჟეტური ამბებიაგარდა ამ ამბებისავეფხისტყაოსნის ძირითად ნაწილში ხშირია სტატიკური ელემენტებიროგორიცაა ანდერძებიეპისტოლეებიდიალოგებიაღწერილობებილირიკული გადახვევებიაფორიზმები და სხვა.
რუსთაველი ამბავს სწრაფი ტემპით ავითარებსმოკლედ და დახვეწილადროგორც ზოგიერთი რუსთველოლოგი აღნიშნავსზოგავს დროსა და ენერგიასაღსანიშნავიარომ რუსთაველისათვის დამაასიათებელია თავისი მოსაზრების დამადასტურებლად პერსონაჟების მოწმობის მოყვანასიუჟეტით ვეფხისტყაოსანიმეცნიერების თქმითდღემდე მიმზიდველი წასაკითხიავეფხისტყაოსნის ესპანურად მთარგმნელისგუსტავო დე ლა ტორეს სიტყვითრუსთაველის პოემისკითხვა მომხიბლავია. ქართველი რუსთველოლოგი ალექსანდრე ბარამიძე აღნიშნავსრომ სიუჟეტური ხლართები ვეფხისტყაოსანში იშვიათი ხელოვნებითაა შეკრული და გახსნილისიტუაციები თანდათანობით რთულდება და მძაფრდებარაც ძაბავს მკითხველის ყურადღებას და აღძრავს ინტერესს.
პოემის ძირითადი ნაწილის შინაარსიდან გამომდინარეტრადიციული თვალსაზრისით ვეფხისტყაოსნის მთავარ თემად მიჩნეული იყო სიყვარულიეს მოსაზრება საკამათო გახადა ნიკოლოზ მარმარომელმაც გამოთქვა აზრირომ მთავარი თემა პოემაში არის არა სიყვარულიარამედ ძმობა და მეგობრობა. ნიკო მარს დაეთანხმა ივანე ჯავახიშვილი და აღნიშნარომ სწორედ ხალხთა მეგობრობისა და ძმობის იდეაა მთავარი რუსთაველის პოემაში. ზურაბ ავალიშვილი თვლისრომსიყვარულსა და მეგობრობას შორის ვეფხისტყაოსანში არჩევანის გაკეთება რთულია და მათ თანაბარმნიშვნელოვან თემებად მიიჩნევს პოემაშიაკადემიკოსი შიშმარიოვი მიიჩნევსრომ ვეფხისტყაოსანი სიყვარულის პოემაა და ამაში დაეჭვება შეუძლებელია. ინგლისელი ლიტერატურათმცოდნე მორის ბაურას მოსაზრებითაც ვეფხისტყაოსანში უპირატესიასიყვარულის იდეა და არა მეგობრობისაამავეს ამბობს ამერიკელი ქართველოლოგი ლუის სოლანოც. სიყვარულიმიიჩნია ვეფხისტყაოსნის მთავარ თემად ქართველმა რუსთველოლოგმა ალექსანდრე ბარამიძემაც.
აღსანიშნავიარომ ვეფხისტყაოსნის ძირითადი ნაწილის ყველა სტროფიზოგიერთი მკვლევარის აზრითარ უნდა ეკუთვნოდეს შოთა რუსთაველსარსებობს მოსაზრებარომ ინდო-ხატაელთა ამბავი ვეფხისტყაოსანში მოგვიანებითაა დამატებულიგარდა ამ თავისასაეჭვოა ზოგიერთი ცალკეული სტროფის წარმომავლობაც (უფრო ვრცლად ამის შესახებ იხილეთ ამავე სტატიის სექცია ავტორი, ვეფხისტყაოსნის გამგრძელებლები).

No comments:

Post a Comment

ფობია

  აბლუტოფობია — ცურვის შიში. აგორაფობია — სივრცის ან ბრბოს შიში. ავიოფობია, ავიატოფობია, აეროფობია — ფრენის შიში. აილუროფობია — კატები...