Monday 11 July 2016

ბერიკაობა

ბერიკაობა - ქართული ხალხური სანახაობა, ნიღბების თეატრი, რომელიც ნაყოფიერებისა
და   შვილიერების   კულტს   უკავშირდებოდა.   დროთა   განმავლობაში   ბერიკაობამ   დაკარგა
საკულტო-რელიგიური   დანიშნულება,   ბერიკული   წარმოდგენების   შინაარსი   საუკუნეთა
მანძილზე იცვლებოდამდიდრდებოდა და თაობიდან თაობას გადაეცემოდამათი  შინაარსი
და   მოქმედების   ხასიათი   ბერიკების   ნიჭსა   და   უნარზე   იყო   დამოკიდებული.   ჩვენამდე
მოღწეულია  ბერიკაობის  100-მდე  სიუჟეტიმათი  ნაწილი  ასახავს  უცხოელ  დამპყრობთა
წინააღმდეგ    ქართველი    ხალხის    ბრძოლას,    საზოგადოების    სხვადასხვა    ფენას    შორის
ურთიერთობას. სიუჟეტების უმეტესობა კომიკურია და  საყოფაცხოვრებო თემაზეა შექმნილია.
ბერიკაობა  სხვადასხვა  სახისა  იყობერიკები  ხან  კარდაკარ  დადიოდნენხან  წარმოდგენა
საგანგებოდ   შერჩეულ   მოედანზე   იმართებოდა,   სადაც   ზოგჯერ   100-მდე   შემსრულებელი
იყრიდა თავს და საზოგადოების ყველა ფენის წარმომადგენელი ესწრებოდა.ბერიკაობის  ტრადიციული ნიღბები იყვნენ:მეფე (სასიძო),  კეკელა (სარძლო), მაჭანკალი,
გლეხი, თავადი, მოსამართლე, ექიმი, ხუცესი, აგრეთვე ტახი, დათვი, თხა და სხვა ცხოველები.
ნიღბიანი   ბერიკები   ტახის,   დათვის,   თხის,   ხარის   და   სხვა   ცხოველთა   ტყავით
იმოსებოდნენწარმოდგენას  თან  ახლდა  სიმღერა  და  საკრავიერი  მუსიკაშემორჩენილია
რამდენიმე  ცნობილი ბერიკას  სახელიმე-18  საუკუნეში  ასეთები ყოფილან ოთარ ნორიოელი
და ოიანა-ბუიანა - ერეკლე მეორის სასახლის კარის ბერიკა, რომელიც, გადმოცემის მიხედვით,
გმირულად  იბრძოდა  სპარსელებთან  ომშიმე-19  საუკუნის  პირველ  ნახევარში  ცნობილი
ბერიკა ყოფილა  აბელ რევაზიშვილი.
ბოლო რამდენიმე წელია, ბერიკაობის ტრადიცია თბილისშიც აღდგა.
ბერიკაობის  წარმოდგენა  კახეთში  შესანიშნავადაა  აღწერილი  ლევან  გოთუას  რომანში
გმირთა ვარამი―.
ბერიკაობის დღესასწაული ცნობილია მეორე სახელითაც - ყეენობა. თავის წიგნშიძველი
ტფილისის   ლიტერატურული   ბოჰემა   ცნობლი   პოეტი   იოსებ   გრიშაშვილი   ასე   აგვიწერს
ყეენობას თბილისში:
ყველიერის   ორშაბათს   მთელი   ტფილისი   ყეენობის   სათამაშოდ    ემზადებოდა.
ქალაქი   ორ   უბნად   იყო   გაყოფილი:   ისანი   და   ნარიყალა,   ბარათაშვილი   და
ერისთავი;     ისნის     მხარეზე     კახეთის     მებატონეები:     ჭავჭავაძე,     ჯორჯაძე,
ჩოლოყაშვილი,     ვახვახიშვილი,     ჯანდიერი.     ―ყეენის     ტახტი     სეიდაბადის
(ბოტანიკურ  ბაღთანმაღლობზე  იდგაყეენად  ირჩევდნენ  გონებამახვილოხუნჯ
და  მოხერხებულ  კაცსწოწოლა  ქუდით  თავზე  და  ტანთ  გადმობრუნებული
ტყაპუჭით,    გამურული    სახით    ვირზე    უკუღმა    იყო    ამხედრებული.    ასევე
სასაცილოდ იყო გამოწყობილი მისიამალა, რომელიც ხალხს შესეოდა და ფულს
სძალავდა  ―ყეენის  ხარკისთვისამასობაში  ხალხი  აჯანყებისთვის  ხის  ხმლებს,
ხანჯლებსა   და   შურდულებს   ამზადებდა.   აჯანყებული   ხალხი   ყეენს   ტყვედ
ჩაიგდებდა   ხელში   და   მტკვარში   გადაუძახებდა.   გამხიარულებული   ხალხი
შეგროვებული ფულით ნადიმობდა ორთაჭალის, ვერის თუ დიდუბის ბაღებში.
ყეენობის   მთავარ   პერსონაჟებად   ზოგჯერ   საზოგადოების   თვალსაჩინო   ადამიანები
გამოდიოდნენერთ-ერთი  უკანასკნელი  ―ყეენობა  მე-20  საუკუნეში  პოეტ  გრიგოლ  აბაშიძის

მონაწილეობით გამართულა.

No comments:

Post a Comment

ფობია

  აბლუტოფობია — ცურვის შიში. აგორაფობია — სივრცის ან ბრბოს შიში. ავიოფობია, ავიატოფობია, აეროფობია — ფრენის შიში. აილუროფობია — კატები...